Een groot gedeelte van het fotoboek betreft de foto's van mijn pelgrimstocht in 1996. Dat was een heel bijzondere ervaring. Middels dit fotoboek wil ik die mooie ervaring graag met je delen. Voor meer informatie over een pelgrimstocht, zie In de voetsporen van de Boeddha.
Inhoudsopgave
Extra afbeeldingen uit de Dhammapada
Peligrimstocht - Barabar en Nagarjuni heuvels
Wado Ryu Karate Do - Training Sri Lanka 97
Opmerking
Boeddha Gotama |
Logo Theravada Archief |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Zo moet de Boeddha er ongeveer hebben uitgezien... |
|
Boeddha Gotama |
Een klein exemplaar van boeddha10.jpg. Deze afbeelding wordt vaak in het Theravada Archief op specifieke pagina;s gebruikt. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
|
Boeddha Gotama |
Geen toelichting. |
Het leven van de Boeddha in beeld wordt later uitgebreid. De figuren in deze sectie worden dan in de uitbreiding opgenomen. De figuren in de huidige versie kun je aldaar bekijken. Voor meer informatie zie de pagina Planning.
De Boeddha kondigt zijn dood aan |
Deze figuur is o.a. opgenomen in D16. |
|
Alavaka de kanibaal bedreigt de Boeddha |
Deze figuur is o.a. opgenomen in Snp1-10. |
|
Ambapali offert de Boeddha voedsel in haar mangobos |
Deze figuur is o.a. opgenomen in D16. |
|
Ananda bedient de Boeddha |
Zie de toelichting bij deze sectie. |
|
Anathapindika schenkt het Jetavana aan de Boeddha |
Zie de toelichting bij deze sectie. |
|
De boer Bharadvaja vraagt de Boeddha naar zijn ploegen |
Deze figuur is o.a. opgenomen in Snp1-04. |
|
Devadatta probeert de Boeddha te vermoorden door een rots van de Gijjhakuta te gooien |
Zie de toelichting bij deze sectie. |
|
Het eerste boeddhistische concilie was in de Sattapanni grot en werd georganiseerd door Maha Kassapa |
Zie de toelichting bij deze sectie. |
|
De Boeddha geeft zijn laatste instructies |
Deze figuur is o.a. opgenomen in D16. |
|
Maha Pajapati Gotami, de peettante van de Boeddha, vraagt om ingewijd te worden |
Zie de toelichting bij deze sectie. |
|
De Boeddha troost Patacara |
Zie de toelichting bij deze sectie. |
|
De Boeddha zet de Vier Edele Waarheden uiteen |
Deze figuur is o.a. opgenomen in S56-011. |
|
De Boeddha toont aan Sigala een andere discipline |
Deze figuur is o.a. opgenomen in D31. Deze figuur wordt opgenomen in een nieuw project. |
|
Uit jaloezie probeert een rivaliserende sekte via Sundari, de Boeddha te schande te maken |
Zie de toelichting bij deze sectie. |
|
Zie de toelichting bij deze sectie. |
Jonge monnikje |
Een mooi en lief manneke. Uitprinten en inlijsten maar! |
|
Jonge monnikje |
Kleiner formaat. |
Elk vers van de Dhammapada gaat vergezeld met een mooie afbeelding, maar die is vrij klein. In deze categorie van het fotoboek zijn enkele afbeeldingen opgenomen in een vergroot formaat. In de eerste kolom is de titel van het vers opgenomen (DhpSub) dat bij de afbeelding hoort, in de tweede kolom de link naar de Detailpagina van de desbetreffende Dhammapada.
Alle samengestelde dingen zijn onderhevig aan lijden |
||
Kwade daden leiden tot kwelling |
||
Denk over anderen als over jezelf |
Relikwieën van de Boeddha, museum Delhi |
Deze relikwieën van de Boeddha zijn opgegraven in Kapilavatthu, het tegenwoordige Piprahwa. Zie Div020. |
|
Het Midden Land |
De Boeddha predikte zijn Leer 45 jaar lang in een gebied dat in het noordoosten van India ligt. Het land van de Boeddha kennen we als Het Midden Land (Majjhimadesa). |
Lumbini, de geboorteplaats van de Boeddha
|
Geboorteplaats van de Boeddha, te Lumbini. De Asoka pilaar markeert de plek waar de Boeddha is geboren. In de verte zijn de uitlopers van de Himalaya te zien. Zie Div020. |
|
Inscriptie op Asoka pilaar |
In vijf regels en in 93 karakters staat op de Asoka pilaar (in Brahmaans) geschreven: 'Hida Budhe jate Sakyamuni' (Hier werd de Boeddha geboren, de wijze der Sakya's). |
|
Vijver waarin Maha Maya zich waste |
Volgens de legende heeft koningin Maha Maya zich na de geboorte van Siddhatta in deze vijver gewassen. |
|
Omgeving Lumbini, met Asoka pilaar |
Omgeving Lumbini met Asoka pilaar. |
|
Omgeving Lumbini, uitzicht op Himalaya |
Omgeving Lumbini, uitzicht op Himalaya. |
Stupa van Piprahwa |
Het is de stupa van Piprahwa waaruit de relikwieën afkomstig zijn die momenteel in het museum in Delhi te bezichtigen zijn. |
|
De kruin van de Piprahwa stupa |
De kruin van de Piprahwa stupa. De sporen van het openbreken in 1898 zijn ter plekke duidelijk zichtbaar. |
|
Stupa van Piprahwa (2) |
Nogmaals de stupa. Een van mijn beste vrienden (Marco) betuigt hulde aan de Boeddha. |
|
Ruines klooster Ganwaria |
Het klooster van Ganwaria toont duidelijk de cellenblokken van de monniken. Piprahwa en Ganwaria zijn geïdentificeerd als Kapilavatthu. |
Ruines Jetavana, Savatthi |
Een overzicht van ruines in het Jetavana. |
|
Pad door het Jetavana |
Een pad slingert door het Jetavana. In het centrum van de foto (in de verte) aan de rechterkant van het pad, staat de Ananda Bodhi boom. |
|
Ananda Bodhi boom |
Aan de rechterkant van het pad, vanaf de hoofdingang, staat nog steeds de Ananda Bodhi boom die door Anathapindika zou zijn geplaatst. Er zijn echter twijfels of dit de originele boom is. |
|
Ananda Bodhi boom (2) |
Hier de Ananda Bodhi boom gefotografeerd vanaf de andere kant. Een heel goede vriendin van mij loopt daar. Ik wist toen nog niet dat ze was lastig gevallen door hindoe mensen. Later vertelde ze me het. Vrouwen moeten dus opletten als ze daar alleen lopen. Triest is dat, maar er zijn nu eenmaal mensen die zich nergens voor schamen. |
|
Blad van de Ananda Bodhi boom |
Dit is een van de vele bladeren die er voor het oprapen lagen. Als je daar bent, pluk dan geen bladeren van de boom. De afgevallen bladeren mag je gerust meenemen. Op deze afbeelding heb ik geen titel geplaatst omdat het de bedoeling is om deze afbeelding voor meerdere doeleinden te gebruiken. Het bestand jetavana05xl geeft de mooie structuur van het Bodhi blad gedetaileerd weer. Houd (in Internet Explorer) de muisaanwijzer boven de figuur en klik dan op de knop Expand to regular size. |
|
Kosambakuti, Jetavana |
Een van de favoriete plekken van de Boeddha in het Jetavana was de Kosambakuti (kuti betekent 'woning'). De foto is genomen vanaf de plek waar de Boeddha vaak op en neer liep voor z'n nodige fysieke beweging. Heel speciaal om op zo'n plek te staan... |
|
Gandhakuti, Jetavana |
De Gandhakuti, het allerbelangrijkste verblijf van de Meester in het Jetavana. Hier geef ik mijn vrienden tekst en uitleg. Tegenover de Gandhakuti (niet op de foto, en aan de andere kant van het pad) staat een klein torentje. Daar legden mensen ten tijde van de Boeddha bloemen en wierook neer. Vlakbij is een kraantje op de plaats waar de Boeddha zich waste. Het was alsof we bij de Boeddha op visite kwamen... |
|
Gandhakuti, achterkant |
Op de achtergrond van de foto, de Gandhakuti van de achterkant gefotografeerd. |
|
Het hoofdgebouw |
Dit is het hoofdgebouw, oftewel de Hal van de Waarheid. |
|
Bloem, Jetavana |
Een bloem gefotografeerd in het Jetavana. |
|
Aap, Jetavana |
Deze aap ligt rustig te genieten, maar er was ook een hindoe die er lol in had de apen te plagen door stokken naar ze te gooien. Op rustige en tactische wijze heb ik hem wat 'opgevoed'; hij verstond het woord niraya wel... Daar, vlak in de buurt, deed de Boeddha in de oude tijd hetzelfde, zie Ud2-03 en Ud5-04. Toen ik de hindoe heel rustig aankeek, dacht ik aan mijn Leraar, en de dierenkweller werd plotseling een heel ander mens... |
|
Koka de jager, muurschildering in Nava Jetavana Maha Vihara |
Muurschilderingen in het Nava Jetavana Maha Vihara belichten vele bijzondere gebeurtenissen ten tijde van de Boeddha. Deze muurschildering betreft Koka de jager die door zijn eigen honden werd doodgebeten. |
|
Kisa Gotami, muurschildering in Nava Jetavana Maha Vihara |
Deze muurschildering betreft Kisa Gotami met haar overleden zoontje. Dit verhaal wordt t.z.t. ook in het Theravada Archief uitgewerkt. Voor meer toelichting op de muurschilderingen in het Nava Jetavana Maha Vihara, te Savatthi, zie D20. |
|
Ven. Saddhaloke |
Eerwaarde Saddhaloke, Sri Lankaanse monnik die in 1996 de leiding had in het Nava Jetavana Maha Vihara. |
Locatie van het oude Rajagaha |
Tussen deze heuvels lag het vroegere Rajagaha. Achter ons, naar het zuiden, ligt het nieuwe Rajagaha (het tegenwoordige Rajgir). Zware regenwolken trokken net voorbij. |
|
Vaibhara heuvel met de Sattapanni grot |
Hier zie je de Vaibhara heuvel. De pijl duidt de locatie van de Sattapanni grot aan. |
|
Sattapanni grot, de geboorteplaats van de Pali canon |
Sattapanni grot, de geboorteplaats van de Pali canon. Hier werd 3 maanden na de dood van de Boeddha het 1e concilie gehouden. De organisatie was in handen van Maha Kassapa. |
|
Ajatasattu stupa |
Deze plek markeert de plek die Ajatasattu bouwde voor één achtste deel van de relikwieën van de Boeddha die hij ontving na de crematie. Dit is niet de oorspronkelijke stupa, maar wel de oorspronkelijke locatie. |
|
Veluvana |
Het beroemde Veluvana, het bamboebos dat door koning Bimbisara aan de Boeddha werd geschonken. Japanners hebben het opnieuw aangeplant. |
|
Veluvana (2) |
De Leraar genoot hier van de heerlijke verkoeling onder de bamboebomen. |
|
Sumagadha, Veluvana |
Er waren verscheidene plaatsen in het Veluvana die een naam kregen. De Sumagadha (Mooie Lotusvijver) is de enige plek die met zekerheid gelokaliseerd kan worden. |
|
Veluvana (3) |
De Boeddha reisde vaak heen en weer tussen het Veluvana en de Gierenpiek (Gijjhakuta) |
|
Gevangenis van koning Bimbisara |
Omdat de zoon van koning Bimbisara nogal eerzuchtig was en het koningschap op zich wilde nemen, gooide hij zijn vader in de gevangenis. Hier bezoeken we de plaats waar de arme koning zat opgesloten. De kleine verhoging die op de berghelling te zien is, is de Gierenpiek (Gijjhakuta). Bij helder weer kon koning Bimbisara de Boeddha op de Gierenpiek zien. Ook vanaf de Gierenpiek is de gevangenis van de koning te zien. Vanaf die locatie heb ik natuurlijk ook een foto gemaakt. |
|
Poort naar de Gijjhakuta |
We vervolgen onze weg. Op naar de Gierenpiek. Deze poort is door Japanners geplaatst. |
|
Jivakambavana, Jivaka's Mangobos |
Onderweg de funderingen van de Jivakambavana, Jivaka's Mangobos. Jivaka was Bimbasara's geneesheer en later werd hij een toegewijde helper van de Boeddha. Jivaka bouwde hier een verblijfplaats voor de Boeddha. |
|
Het pad naar de Gijjhakuta |
In de verte is het pad naar de Gierenpiek al zichtbaar. Het pad is oorspronkelijk door koning Bimbasara aangelegd om de tocht naar de rots voor de Boeddha te vergemakkelijken. |
|
Nieuw pad over het oude pad |
Ter restauratie is later een nieuw pad over het oude pad heengelegd. Op deze foto is het oude pad van de koning nog duidelijk te zien. Het steek onder het nieuwe dek uit. |
|
Op naar de Gijjhakuta! |
Waar mijn Leraar liep, daar wilde ik graag zijn. En nu ben je er. Een heel bijzondere ervaring als je je gewaar bent dat hij dit pad vele malen heeft gelopen. Nu loop ik letterlijk in de voetsporen van de Boeddha... Het is een prachtige ervaring. |
|
Boven aan de rots het oude pad |
Bovenaan gekomen zien we de restanten van het oude pad. Dit pad nam de Boeddha destijds, maar nu is het afgesloten. De nieuwe weg leid je nu om de rots heen naar boven. |
|
Ananda's grot, Gijjhakuta |
Bovenaan, aan de rechterzijde, is Ananda's grot. Die van Sariputta is ernaast... |
|
Nieuw pad bijna bovenaan |
Bijna bovenaan gekomen, blik ik terug op het nieuwe pad. |
|
Waarom de Gierenpiek de Gierenpiek heet |
Zie je de uitstekende rotspunt die op een gier lijkt? Nee? Op de volgende foto's wordt het wat duidelijker. |
|
De gier... |
Langs het nieuwe pad naar de top zien we twee merkwaardige rotsen: de ene gelijkt een gier, de andere een adelaar. Dit is de reden waarom deze rots 'Gierenpiek' heet, oftewel Gijjhakuta. |
|
De adelaar... |
De adelaar. Je kijkt 'm nu op z'n rug. Links het nieuwe pad dat naar de top leidt. |
|
De trap waarover de Boeddha liep... |
Dit is het oude pad dat nu is afgesloten wanneer je boven aankomt. Deze trap heeft de Boeddha altijd genomen. De trap is van boven naar beneden gefotografeerd. |
|
Gevangenis van Bimbisara vanaf de Gijjhakuta |
Vanaf de Gierenpiek kun je de gevangenis van koning Bimbisara zien. De pijl op de foto wijst die locatie aan. |
|
Het uitzicht dat de Boeddha genoot |
Zo heeft de Boeddha vanaf zijn rots de omgeving gezien. |
|
Verlaten van de Gijjhakuta |
We keren terug en ik maak nog een paar foto's van de Gijjhakuta, de geliefde plek van de Meester. Goodbye, Gijjhakuta. |
|
Verlaten van de Gijjhakuta (2)
|
Van iets grotere afstand en vanaf de andere zijde. |
|
De stadsmuren van oud Rajagaha |
De oude stadsmuren zijn van Rajagaha zijn nog steeds te bezichtigen. |
|
Chariot Wheel Tracks |
Als we Rajagaha gaan verlaten houden we even halt bij de Chariot Wheel Tracks, de rijtuig wielsporen. De diepe karrensporen (nu een monument) leveren het bewijs dat Rajagaha een ontzettend oude stad moet zijn geweest. |
|
Pad naar Gijjhakuta van grote afstand |
Ik loop bij de karrenwiel sporen nog even de weg een stukje af en kijk richting Gierenpiek. Ik kan nog net het pad de heuvel op zien slingeren. Op het hoogste punt (links) Shanti Stupa. |
|
De oude stadsmuren van Rajagaha |
Een kilometer verderop, ten zuiden van de Chariot Wheel Tracks, tref je de buitenste stadsmuren van oud Rajagaha aan. |
|
Zuidelijke poort van Rajagaha |
Zie ook vorige. Hier is een nauwe pas tussen de Sona en Udaya heuvels die de zuidelijke poort van oud Rajagaha vormen. De Boeddha moet vaak door deze poort zijn gegaan. |
|
Kalasila, de Zwarte Rots |
Kalasila, de Zwarte Rots. Bij de zuidelijke poort van oud Rajagaha gaan we naar beneden omdat de Boeddha en zijn monniken hier graag verbleven om wat verkoeling te vinden en waar ze zichzelf wasten. Ik volg het voorbeeld van mijn Leraar. Heel bijzonder om diezelfde ervaring te delen... |
|
Op de achtergrond de Zwarte Rots |
Op de achtergrond van deze foto kun je de Zwarte Rots zien, de rots waar deze mooie plek zijn naam aan te danken heeft. |
|
Vakkali en Maha Moggallana |
Helaas bergt Kalasila ook minder prettige gebeurtenissen. Het was hier dat de monnik Vakkali vanwege zijn ongeneeselijke ziekte zichzelf met een mes doodde. En het was hier dat, volgens de commentaren, Maha Moggallana vanwege de populariteit van het boeddhisme, werd vermoord door jaloerse asceten. |
|
Stroompje vanaf de andere kant |
Deze foto heb ik genomen vanaf de andere kant van de weg. Ik wil altijd een goede indruk hebben van de gehele omgeving. Hier, bij de Zwarte Rots, eindigde onze pelgrimstocht van 1996. |
Bodh Gaya, plaats waar de Boeddha de verlichting verwierf
|
Vajirasana, de 'zetel' waar de Boeddha de verheven verlichting verwierf (Bodh Gaya). Voor boeddhisten de meest heilige plaats op aarde. |
|
Maha Bodhi tempel, Bodh Gaya |
De Maha Bodhi tempel, Bodh Gaya. |
|
Bodhi boom achter de Maha Bodhi tempel |
Aan de achterkant van de Maha Bodhi tempel staat een Bodhi boom. Dit is een scheut van de oorspronkelijke boom. |
|
Mensen uit Sri Lanka bezoeken de Maha Bodhi tempel |
Hoewel de mensen het goed weten, vertelt de monnik over wat er zich op deze plek heeft afgespeeld. |
|
Stupa's rondom de Maha Bodhi tempel |
Stupa's rondom de Maha Bodhi tempel. Dit zijn heiligdommen waarin de relikwieën van belangrijke monniken en/of nonnen bewaard worden. |
|
Zijkant van de Maha Bodhi tempel |
Zijkant van de Maha Bodhi tempel. |
|
Beeldhouwwerk Maha Bodhi tempel |
Beeldhouwwerk Maha Bodhi tempel. De lokale bevolking biedt beeldhouwwerk aan dat van de tempel gesloopt is. Niet kopen dus!!! |
|
Beeldhouwwerk Maha Bodhi tempel (2) |
Beeldhouwwerk Maha Bodhi tempel. |
|
Animisa Chaitya |
Stupa die de plaats markeert waar de Boeddha in de 2e week na zijn verlichting naar de Bodhi boom staarde zonder met zijn ogen te knipperen. |
|
Omgeving Maha Bodhi tempel |
Omgeving Maha Bodhi tempel. |
|
Omgeving Maha Bodhi tempel (2) |
Omgeving Maha Bodhi tempel. |
|
Ratanacankama Chaitya |
De Ratanacankama Chaitya markeert de plek waar de Boeddha in de 3e week na zijn verlichting op en neer liep. |
|
Buddhapada |
Aanvankelijk werden er voetafdrukken van de Boeddha gebruikt om de Boeddha te herinneren. Pas later werd overgestapt op beelden. |
|
Plek waar Brahma Sahampati verscheen |
De plaats waar Brahma Sahampati aan de Boeddha verscheen en hem aanmoedigde de Leer te verkondigen. |
|
Mucalinda |
Plek waar de Boeddha de 5e week na zijn verlichting doorbracht. Een grote slang, Mucalinda, beschermt hem tegen de zware regenval. |
|
Groot Boeddhabeeld door Japan opgericht |
Niet ver van Bodh Gaya hebben Japanners een reusachtig Boeddhabeeld opgericht. |
|
Rivier de Nerañjara |
Wanneer je van Bodh Gaya naar Gaya gaat, reis je langs de rivier de Nerañjara. Deze foto is genomen tussen Bodh Gaya en Gaya, richting Gaya. Aan de linkerkant zijn de uitlopers van de Pragbodhi te zien. Pragbodhi betekent 'vóór de verlichting'. Dit is de locatie waar de Boeddha de meeste tijd heeft doorgebracht vóór zijn verlichting. Tegen het laatst van zijn streven is hij dus deze kant opgelopen, richting Bodh Gaya (Uruvela). In de sectie Gaya meer hierover. |
|
Nadering Pragbodhi |
6,5 km ten noordoosten van Bodh Gaya ligt de berg Pragbodhi. Pragbodhi betekent 'vóór de verlichting'. Tegenwoordig draagt de berg de naam Dongeswa. Hier heeft de Boeddha de meeste tijd doorgebracht vóór zijn verlichting. Tibetaanse monniken hebben er een tempel opgericht die op de foto te zien is. Zij beheren nu de grot en de directe omgeving. |
|
De lokale bevolking op ons dak |
Toen we het bergpad opliepen en achterom keken, was de lokale bevolking al toegestroomd... Ze gingen netjes in de rij staan om ons te mogen bekijken. Zie je het busje? Dat hadden we gehuurd in Delhi met een uitstekende chauffeur en een bijrijder. Ze stonden altijd voor ons klaar en we waren verder nergens van afhankelijk. Het was zeer comfortabel reizen want we hadden plek genoeg. Zonder dat busje (een sterke diesel) hadden we die locatie waarschijnlijk niet kunnen bereiken, tenzij je kilometers had willen lopen. Waarom zou je het moeilijk doen als het ook makkelijk kan?! |
|
Grot waarin de Boeddha mediteerde |
Eenmaal bij de grot aangekomen werden we door erg vriendelijke Tibetanen ontvangen die ons een heerlijke kop thee aanboden. We werden als familieleden ontvangen. Achter de deur bevindt zich de grot waarin de Boeddha heeft gemediteerd. Je mag in de grot een kijkje nemen. Toen wij er waren stond er een Boeddhabeeldje dat was opgetut met kleedjes en allerlei tierelantijntjes. Niks voor mij, die poespas. Misschien dat dat door de lokale bevolking is gedaan en dat de Tibetanen dat toelaten om ook hen tevreden te houden. Maar goed, als je echt boeddhist bent, dan kun je daar wel een keertje 'doorheenkijken'. |
|
Pragbodhi (halverwege de top) |
Je kunt de Pragbodhi opklauteren als je er wat moeite voor wilt doen, zodat je dus boven de grot komt waar de grote Leraar mediteerde. Hier zijn we halverwege en ik leg vast wat de Boeddha zonder enige twijfel ook meerdere malen heeft aanschouwd. Mooi hè? |
|
Pragbodhi (vanaf de top) |
Eenmaal boven aangekomen kijken we over de uitlopers van de Pragbodhi en over het land van Magadha. Hier was de Meester, onze Leraar. Hier streed hij zijn strijd, uit mededogen voor de wereld. Wat geweldig is het om hier te zijn... |
Gayasisa, Gaya |
Deze rots wordt tegenwoordig Brahmayoni genoemd. Hier op de Gayasisa predikte de Boeddha de beroemde Adittapariyaya Sutta - De vuur toespraak (S35-028) aan duizend nieuwe monnken. |
|
Lager gedeelte van de Gayasisa |
Hier een 'schouder' van de Gayasisa. Dit gedeelte kan makkelijk duizend monniken herbergen en zal ongetwijfeld de plaats zijn waar de Boeddha tot de nieuwe monniken predikte. |
|
Surjikund, Gaya |
Deze rechthoekige vijver in Gaya heet de Surjikund. Hindoes gaan hier naar toe om hun rituelen uit te voeren en 'zichzelf schoon te wassen van hun slechte daden'. Toen de Boeddha de mensen in Gaya daar zo bezig zag, sprak hij de volgende woorden: Veel mensen baden in water, (Ud1-09) |
Sarnath, de plaats waar de Boeddha voor het eerst de Leer predikte
|
Dharmarajika Stupa, te Sarnath. Op deze plaats zette de Boeddha voor het eerst het Wiel der Wet in beweging. Twee maanden na zijn verlichting predikte hij hier op volle maan de Dhamma Cakka Ppavattana Sutta - Het in beweging zetten van het Wiel der Wet (S56-011). |
|
Mulagandhakuti Vihara |
De Mulagandhakuti Vihara te Sarnath werd gebouwd door Anagarika Dharmapala in 1931. |
|
Anagarika Dharmapala |
Anagarika Dharmapala, oprichter van de Maha Bodhi Society. Hij werd geboren in 1864 en stierf in 1933 te Sarnath. |
|
Mulagandhakuti Vihara (2) |
Nog een keer de Mulagandhakuti Vihara. |
|
Prediking tot de vijf monniken |
Dicht bij de tempel zijn beelden geplaatst die de eerste prediking tot de vijf monniken uitbeelden. |
|
Dharmek stupa |
Deze stupa markeert de plaats waar de Boeddha de tweede suta predikte, de Anatta Lakkhana Sutta - De karakters van niet-zelf (S22-059). De stupa is 28 meter in doorsnee en 33 meter hoog. Een man klimt aan het touw omhoog om de stupa van zijn begroeiing te ontdoen. Het is het kleine 'bolletje' ongeveer op driekwart hoogte van de stupa (rechterkant). |
|
Mediterende monniken te Sarnath |
Thai-monniken waren aan het reciteren en het mediteren in het hertenpark. Prachtig. We fotografeerden ze. Toen ze klaar waren met mediteren stonden ze op, graaiden hun eigen fototoestel voor de dag en maakten toen een foto van ons. Zo stonden van elkaar foto's te maken. Aan beide kanten was er lol. Leuk. |
|
Ruines in Sarnath |
Je treft er behoorlijk wat ruines aan. |
|
Isipatana, het Hertenpark |
Wat heel mooi is, is dat het Hertenpark (Isipatana), waar de locatie zijn naam aan te danken heeft, opnieuw opgezet is zoals het ten tijde van de Boeddha ook was. Er lopen herten en wat gemzen rond. Ik heb er ook wat pauwen gezien. |
|
Dharmek stupa vanaf het Hertenpark |
Je kunt langs het Hertenpark lopen waar vanuit je een mooi uitzicht hebt op de Dharmek stupa. |
Pasanaka Cethiya, (Kauadol heuvel) |
Ten noorden van Gaya liggen de Barabar en Narganjuni heuvels. Een van de heuvels is de Kauadol heuvel (Pasanaka Cethiya) waar de gebeurtenissen uit het prachtige 5e hoofdstuk van de Sutta Nipata plaatsvonden: Parayana vagga - De weg naar de Andere Zijde (SnpHfd5). Dit is de plek waar de zestien brahmanen hun vragen stelden aan de Boeddha. Met zijn trefzekere kennis verloste hij hen van al hun twijfels. Als je het 5e hoofdstuk van de Sutta Nipata begrijpt, dan sta je aan de drempel van Nibbana... |
|
Pasanaka Cethiya, (Kauadol heuvel) (2) |
Datgene, waar ik erg naar uitkeek, kwam steeds dichterbij... |
|
Pasanaka Cethiya, (Kauadol heuvel) (3) |
Net zoals de zestien brahmanen destijds de berg opklommen om de Boeddha en zijn monniken te zien, zo klommen ook wij de berg op... Om dat op dat moment te beseffen, is heel mooi. Deze foto geeft waarschijnlijk de exacte plaats aan waar de grote Leraar omringd door zijn monniken en de brahmanen zat. Beneden zie je de hutjes van de lokale bevolking. |
|
Pasanaka Cethiya, (Kauadol heuvel) (4) |
Een grote rotsblok op de top van de heuvel kenmerkt de Kauadol heuvel, destijds de Pasanaka Cethiya genaamd. Op pasanaka01 en pasanaka02 is die ook te zien. |
|
Pasanaka Cethiya, (Kauadol heuvel) (5) |
Ten tijde van de Boeddha was de gehele omgeving dicht bebost en een geliefd toevluchtsoord voor boeddhistische monniken. |
|
Hutjes bij de Kauadol |
Nadat we waren afgedaald fotografeerde ik nog even de hutjes van de mensen die tegenover de Kauadol wonen. Het was een heel mooi en rustig gebied. |
Kukkutapadagiri, De Hanenpoot heuvel |
Vlakbij Kurkihar ligt de Kukkutapadagiri, De Hanenpoot heuvel. Dit is de favoriete locatie van Maha Kassapa die hoofdzakelijk een afgezonderd leven leidde. De Hanenpoot heuvel is zo genoemd vanwege de drie pieken die de heuvel op een hanenpoot doen lijken. |
|
Kukkutapadagiri, De Hanenpoot heuvel (2) |
Het is nu een kaal en ruig gebied, maar wellicht dat ook dit gebied vroeger dicht bebost was. |
|
Kukkutapadagiri, De Hanenpoot heuvel (3) |
Het uitzicht vanaf de heuvel. Het paaltje dat op de fotot te zien is, stelt een penis voor die door hindoes wordt aanbeden. Ach, gewoon een andere religie. |
Hoofdstraat van Kusinagar |
De hoofdstraat van Kusinagar (Kusiñara, een gehuchtje waar de Meester het uiteindelijke Parinibbana verwierf. Links op de foto is het bord te zien dat bij de hoofdingang van het park staat. |
|
Bord bij de hoofdingang |
Bord bij de hoofdingang van het 'park van de Malla's'. Kom, we gaan naar binnen... |
|
De laan naar de Nirwana Tempel |
De ingang van het park van de Malla's. Langs de laan naar de Nirvana Tempel staan Sala bomen die ook vaak voorkomen in de boeddhistische literatuur. Daar ga je dan, naar de plek waar de grote Leraar het Parinibbana bereikte... |
|
Kusiñara, de plaats waar de Boeddha stierf
|
De Nirvana Tempel te Kusiñara, gebouwd door de Indiase regering in 1956. De Boeddha is gestorven op de plaats waar de stupa staat, dus net achter de tempel. |
|
Nirwana tempel en Nirwana stupa |
Achter de Nirwana tempel staat de Nirwana stupa. De Boeddha is gestorven op de plaats waar de stupa staat met zijn hoofd naar het noorden (op de foto naar links). De stupa bevat houtskool van de crematie. |
|
Ik ervaar mijn eigen sterven... |
We volgen het pad en komen aan de rechterkant, de zuidkant, van de tempel en de stupa. En hier, waar mijn Leraar gestorven is, ervaar ik mijn eigen sterven... (Op het pad dat op de foto te zien is.) |
|
Achterkant van de Nirwana stupa |
Achterkant van de Nirwana stupa. |
|
Omgeving |
Het is een rustige omgeving, maar ook hier verstoren sommige hindoes de rust door mensen lastig te vallen. Erg jammer is dat. |
|
Omgeving (2) |
Omgeving (2) |
|
Bloem in de omgeving |
Bloem in de omgeving |
|
Aanraking van het Boeddhabeeld |
Een goede vriendin van mij legt haar hand op de hand van het Boeddhabeeld. Dat was een heel mooie ervaring voor haar. |
|
Het grote Boeddhabeeld in de Nirwana tempel |
Het Boeddhabeeld in de Nirwana tempel is 6,10 meter lang en dateert uit de 5e eeuw na Chr. De rechterhand is onder het hoofd geplaatst, de linker rust op de linkerdij. |
|
Voetpositie toont de gestorven Boeddha |
Wanneer de Boeddha rustte, ging hij ook op zijn rechterzij liggen, toen hij ging sterven ook. Er is echter één verschil: wanneer de voeten precies gelijk zijn, stelt het beeld de rustende Boeddha voor; nu is de bovenste voet iets teruggeplaatst en stelt het beeld de gestorven Boeddha voor. Hiermee wordt aangetoond dat al het leven uit het lichaam verdwenen is. |
|
Mededogen (karuna) |
In de Chinese tempel waar we verbleven, hielden ze een aapje in een kooi. Dat is sowiezo al niet boeddhistisch, maar het vervelende was dat ze het aapje ook nog eens plaagden. Ik vroeg of ik hem kon kopen (om het aapje de vrijheid te schenken) maar dat deden ze niet. Mijn hart draait op zulke momenten om en ik walg enorm van zulke 'mensen'. Er zijn hele volksstammen mensen die zich 'boeddhist' noemen, maar zoals in dit geval, is dat vaak niet meer dan slechts een label. Mensen slapen heel diep, ook met religie. Achteraf heb ik er spijt van dat ik het aapje niet gewoon losgelaten heb. De volgende keer doe ik dat wel, en als ze er iets tegen hebben, dan zeg ik gewoon: "That's the way of the Buddha." |
|
Grassnijders |
De lokale bevolking kan het gras in het park goed gebruiken en onderhouden zo het park. |
|
De Crematie stupa |
Zo'n 1,5 km verderop komt men bij de stupa die de plaats markeert waar het lichaam van de Meester is gecremeerd. De koepel van de stupa was origineel 34,15 meter in doorsnee en gezet op een ronde plint van 47,24 meter in doorsnee. |
|
De Crematie stupa (2) |
De Crematie stupa vanaf de andere kant. |
|
Lokaal gezin |
Op onze terugweg van de Crematie stupa, komen we langs een doorsnee gezin. |
|
Apen in de omgeving van Kusiñara |
Dit soort apen zie je in heel India en Sri Lanka. Apen spreken me altijd heel erg aan, maar ik voel me altijd bij elke diersoort aangetrokken. |
Welkom in Sri Lanka!
Bezoek ook eens Sri Lanka. De mensen zijn er heel vriendelijk en heel echt.
Je wordt er begroet met Ayubowan (Singalees voor 'welkom').
Monnik leest geschrift op ola bladeren |
Ook jonge boeddhistische monniken weiden zich aan het bestuderen van de Leer. Theorie en praktijk vullen elkaar altijd aan. |
|
Welkom in Sri Lanka |
Een van de afbeeldingen voor het promoten van Sri Lanka. |
Apen |
Tekst volgt |
|
Samanera's |
Tekst volgt |
|
Samanera's (2) |
Tekst volgt |
|
Samanera's in de meditatiehal |
Tekst volgt |
De 'Sri Lanka 97 groep' |
In 1997 ben ik uitgenodigd om daar Wado Ryu karate te onderwijzen. Van links naar rechts: François Sabel (zittend), Ingmar de Groot, Jamyang Phuntsok (mooi hè, puntsok), ik, Marco van Helvoirt, De Sri Lankaanse karateleraar, René Heijmans, Tamaki Jacobs, Maickel van Alebeek. De naam van de Sri Lankaanse karateleraar kan ik mij echt niet meer herinneren. Het was hij die ons uiteindelijk niet goed behandeld heeft, want hij wilde extra aan ons verdienen. Ik had woorden met hem gekregen, want ik doorzag hem en merkte dat hij ons bijvoorbeeld had opgelicht met het kopen van kaartjes in Anuradapura. Ik merkte dat er iets niet pluis was omdat hij geheimzinnig deed. Toen ik later in 2005 zelf in Anuradapura kaartjes kocht, waren ze een heel stuk goedkoper... Het verhaal van de kaartjes was niet het enige, maar hij had ook zijn schoonfamilie ten schande gemaakt. Verder deed hij ook alsof hij een goede boeddhist was, maar ik had hem wel door. Zijn schoonouders zijn wel echte boeddhisten, het zijn heel lieve mensen. Zie de volgende foto. |
|
Familie Sunil |
Bij deze lieve mensen hebben we gelogeerd. Ze stonden hun bed aan ons af en zelf gingen ze op de grond liggen... Vervolgens gingen de vrouwen ook nog de hele dag voor ons in de keuken staan om lekker eten te koken. |
|
Groeten |
De zaal waarin ik de lessen gaf was aan de zijkant open zodat het er lekker doorheen kon waaien. Maar de vloer was erg vies, wat een bende. Maar ach, daar moet je dan maar doorheen kijken. Het ging er per slot van rekening om dat deze mensen graag les van me wilden hebben. Ze waren erg benieuwd naar de boeddhistische achtergrond. |
|
De karateles |
Hier in Sri Lanka werd mij de volle gelegenheid gegeven om meer aspecten van het boeddhisme te belichten en om er dieper op in te gaan. Dit zijn mensen die het boeddhistische pad tot hun levenswijze hebben gemaakt, dus geeft dat een perfecte aansluiting. In Nederland kan ik dat niet doen, helaas. Ik had ook van Suzuki Sensei de opdracht gekregen om iemand die hij kende, te examineren voor de 1e dan. Die iemand was Mr. Dharmalankara, een heel aardige man die al 30 jaar bruine band was. Heel zijn hart lag bij Wado Ryu. Ik heb hem apart opgeleid en later examen afgenomen. Ik berichtte Suzuki Sensei dat Mr. Dharmalankara het verdiende om de 1e dan te dragen. Die heeft hij dan ook van Suzuki uitgereikt gekregen. Met Mr. Dharmalankara heb ik nog steeds goed contact en ik zal zeker nog eens naar Sri Lanka terugkeren om zijn leerlingen te onderwijzen. |
|
Respect |
In boeddhistische landen gaan leerlingen heel anders met hun leraar om. Een leraar is niet zomaar een leraar, maar een edele vriend (kalyana mitta). Ouders en leraren worden daar met heel veel respect behandeld. In Nederland ben ik evengoed een kalyana mitta voor mijn leerlingen, maar dat beseft men hier niet altijd. Dat komt ook wel doordat men in westerse landen vaak niet echt open staat voor wat een edele leraar werkelijk voor een leerling kan betekenen... |
|
Respect 2 |
Je toont je respect aan de voeten van je leraar... |
Sitting Bull |
Sitting Bull (Tatanka Yotanka), van 1834 - 1890 leider van de Hunkpapa Sioux. Vroeger had ik een heel sterke band met indianen. |
RegID: | Div021 |
Bijgewerkt op: | 25 juli 2006 |
Auteur: | Peter van Loosbroek - Ananda |
Locatie: | www.sleuteltotinzicht.nl |
Copyright: | Zie voor gebruik van deze tekst www.sleuteltotinzicht.nl/glb_copyright.htm |
Overige informatie: | Geen |