Aṅguttara Nikāya

Tika Nipāta

3 Capítol sobre les persones

28.

Monjos, aquestes tres classes de persones són evidents al món. Qui són? Són la persona que posseeix un discurs corromput, la persona que diu la veritat i la persona que posseeix un discurs agradable.

Monjos, quina és la persona que posseeix un discurs corromput? Una persona va a una reunió, al centre de les relacions, dels associats o en presència d’una persona eminent, quan es preguntat com a testimoni, no coneixent diu que coneix i coneixent diu que no coneix, no veient diu que ha vist i veient diu que no ha vist.

Conscient d’allò que és una mentida diu mentides per obtenir algun petit guany, per una altra causa o per un guany material. Aquesta és una persona que posseeix un discurs corromput.

Monjos, quina és la persona que diu la veritat? Una persona va a una reunió, al centre de les relacions, dels associats o en presència d’una persona eminent, quan es preguntat com a testimoni, no coneixent diu que no coneix i coneixent diu que coneix, no veient diu que no ha vist i veient diu que ha vist. Conscient d’allò que és una mentida no diu mentides per obtenir algun petit guany, per una altra causa o per un guany material. Aquesta és una persona que diu la veritat.

Monjos, quina és la persona que posseeix un discurs agradable? Aquí una persona renuncia a un discurs groller, s’absté d’aquest. Parla amb paraules que són amables i agradables a l’oïda, amb paraules que són molt divertides per la població. Aquesta és la persona que posseeix un discurs agradable. Aquestes tres classes de persones són evidents al món.